Historie

Arkitektur

Trafostasjonen som bygg har sin egen historikk. Bygget er Oslos eldste transformatorstasjon, og er også en av landets eldste. Den er et byggverk i nyklassisistisk industristil fra 1915, tegnet av arkitekt Thorvald Astrup for Akers Elektrisitetsverk. Trafos eiendom, på kanten av Ensjø, vendt mot fjorden og byen, var i sin tid utpekt som det første alternativet til beliggenhet den gang man skulle bygge slottet i Oslo

Tøyen trafostasjon er oppført på Byantikvarens Gule liste som bevaringsverdig. Bygningen er unik industriarkitektur, og fasader mot vei er totalfredet.

Driften opphører

På 70-tallet ble det bygget en ny transformatorstasjon ved siden av den gamle på Tøyen, og etter hvert ble det gamle bygget fraflyttet. Tilbake sto et tomt skall, skittent og preget av hard bruk.

Atelierkomiteen

Unge Kunstneres Samfund, UKS, opprettet på begynnelsen av 70-tallet en egen atelierkomité for å imøtekomme et sterkt stigende behov for nye atelierer til kunstnere i Oslo. Komiteen, ledet av Kari Rolfsen, gjorde en stor innsats for å få kommunen til å ta ansvar for å avhjelpe ateliermangelen for kunstnerne i Oslo. Den hadde befaring til mange steder i Oslo, deriblant den gamle trafostasjonen på Tøyen. Gjennom forhandlinger med Oslo kommune ble det klart at kommunen som eide daværende Oslo lysverker, kunne stille bygget til disposisjon for kunstnerne mot at de selv bekostet all oppussing og innredning mot husleiefritak for innvesteringen. For kunstnerne var dette gunstig. Bygget hadde et røft og lite påkostet interiør, godt egnet for atelierer og egeninnsats.

Opprettet

Bystyret i Oslo vedtok høsten 1972 å opprette TRAFO Tøyen kulturhus som atelierer for billedkunstnere og lokaler for Oslo teatersenter. 02.09.1975 var det offisiell åpning av det som den gang het Tøyen kulturhus, TRAFO. Fra start var det 10 billedhuggeratelierer, 6 maleratelierer og et felles verksted for 4 tekstilkunstnere. For billedhuggere, hvor en økning i oppdrag på 70 og 80-tallet gjorde at monumentalatelierer var etterspurt, var 12 av atelierene med individuell adgang fra bakkeplan en god mulighet for å kunne arbeide både inne og ute. Dette ga også lettere transport av tyngre materialer.

Oppbyggingsfase

Oslo kommune fikk leie tidligere Tøyen trafostasjon gratis av Oslo lysverker i 1972. Den gang var Oslo lysverker 100 % eid av Oslo kommune. Lysverket ble privatisert på slutten av 80-tallet. Oslo kommune ble da hovedaksjonær i Oslo Energi. Ved denne politiske handling “glemte” politikerne å videreføre kunstnernes avtale med Oslo kommune. Oslo Energi ble sent på 90-tallet solgt videre til Hafslund, fortsatt med Oslo kommune som største aksjonær.

Rehabilitering

I 2009/2010 ble bygget totalrenovert utvendig med full rehabilitering av puss fasade, rensing og bevaring av alle detaljer og skifting av taket. Rehabiliteringen omfattet hele bygget og ble gjennomført for 6,5 mill kr.
Innvendig blir det foretatt løpende ombygginger, rehabilitering og vedlikeholds­oppussing. Målet er å frigjøre flere arbeidsrom. Gjesteatelier, rom for visning, prosjekter og fellesrom er også en del av planen.